پروژه های صادراتی

پل کراچی ساخت ماشین سازی اراک
پل کراچی پاکستان ساخت ماشین سازی اراک

ماشین سازی اراک در مقاطع زمانی یاد شده، علاوه بر فهرست فوق محصولات دیگری مثل چکش های سنگ شکن، چرخ قطار، کوره حرارتی و دستگاه سیلندر پرکنی و امثال آنها را به کشورهای هدف صادر نموده است.
با توجه به عدم امکان تشریح تمامی اقلام صادراتی، صرفاً به دو نمونه مشخص از پروژه های صادراتی اشاره می شود:

بخشی از فعاليت های صادراتی ماشين سازی اراک

پل کليفتون پاکستان، يک پروژه عظيم صادارتی

در انجام پروژه های صادراتی، فراتر از درآمدهای ارزی، نکته ی نهان اما پر بهای امر، اثبات غرور ملی، دانش فنی و ماندگاری نام مجموعه ماشین سازی اراک، بر تارک پروژه پر اهمیتی چون پل کلیفتون در شهر کراچی پاکستان است. این پل که به نام «قائد اعظم» نیز شهره است، در مناقصه ای تنگاتنگ، رقابتی و بین المللی به برنده ی آن یعنی ماشین سازی اراک واگذار شد. صرف نظر از بخش های بتنی آن که توسط شرکت پاکستانی به انجام رسید، طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی کلیه استراکچرهای فلزی آن توسط تمامی عوامل دست اندر کار به ویژه گروه های فلزی و سازه و نیز نصب و راه اندازی کارخانه به اجرا در آمد و با کیفیت مطلوب و در زمان مقرر به کارفرما تحویل شد.

ويژگي هاي فني و محدوديت ها:

۱- در یک راستا نبودن دو خیابان موسوم به «ضیاء الدین احمد» و «خلیق الزمان» مستقر در دو انتهای این پل.
۱- هندسه غامض و متغیر پل به صورت قوس های افقی با شعاع های ۰۰ و ۳۰۰ متر و چرخش عرضی دو قوس افقی و چهار قوس عمودی.
۳- فاصله ارتفاعی ۱۶متری از روی ریل های یک مسیر راه آهن قدیمی و پرواز این پل، از پل راه آهن.
۴- محاسبات فنی دقیق، ضمن رعایت فاکتورهای زیبایی شناسانه در تأسیسات شهری.

پل پاکستان کراچی

۵- لحاظ نمودن شیب ۶% در محاسبات و ساخت این پروژه.
۶- رعایت فواصل مجاز پل از ساختمان ها و آپارتمان های همجوار، از نظر قوانین مهندسی شهر سازی و عوامل زیست محیطی.
۷- طراحی بهترین نوع ارتباط پل کلیفتن با خیابان های فرعی از مسیر های زیرین.
ناظرین پروژه: دو شرکت انگلیسی به نام های اسکات ویلسون (Scott Wilson) و کرک پاتریک (Kirk Patrick) تأیید طراحی و محاسبات فنی و نظارت بر امور را به عهده داشتند. لازم به ذکر است که سال آغاز این پروژه ۱۳۷۴ و سال اتمام آن ۱۳۷۷ بوده است.

مخزن ذخیره

مخازن 50 هزار بشکه ای بنگلادش، نمونه صادراتی ديگر

اين پروژه شامل طراحي، ساخت و نصب دو مخزن پنجاه هزار بشکه اي سقف شناور (Floating roof) جهت نصب و راه اندازي در کشور بنگلادش بود که در سال ۱۳۷۶و طي يک مناقصه بين المللي، ماشين سازي اراک برنده آن شد. اجراي اين پروژه به صورت EPC و شامل کليه عمليات سيويل از جمله پايکوبي (با توجه به بارندگي هاي مداوم و لغزندگي لايه هاي زمين در محل نصب مخازن)، بتن ريزي کف و نهايتاً نصب و راه اندازي مخازن ياد شده بود.

مخزن ذخیره ساخت ماشین سازی اراک
مخازن یک میلیون بشکه‌ای پالایشگاه چیتا گونگ (کشور بنگلادش)

یکی دیگر از پروژه های صادراتی ماشین‌سازی اراک را می‌توان در قالب طراحی، ساخت و نصب دو دستگاه مخزن ۵۰۰۰۰۰ بشکه‌ای ذخیره مواد نفتی نام برد که طی یک مناقصه بین‌المللی، این کارخانه برنده آن شد. دو لایه بودن بدنه و سقف شناور (Double Deck & Floating roof)، عدم دسترسی کافی به امکانات فنی در محل، به خاطر اعتصابات مکرر خیابانی در شهر چیتاگونگ، باران‌های سیل‌آسا، زمین باتلاقی و طوفان‌های شدید فصلی ازجمله مشکلات این پروژه بودند که با شمع کوبی زمین، فونداسیون ریزی، نصب و راه‌اندازی این پروژه سه هزار تنی، پس از قسمت هیدرواستاتیک با موفقیت به کارفرمای پروژه یعنی دولت بنگلادش تحویل گردید.

مخازن سیار ساخت ماشین سازی اراک
صدور 40 دستگاه مخزن سیار به کشور اردن

اقدام به طراحی، ساخت و نصب مخازن خرید گاز مایع روی بوژی ها نیز ازجمله مواردی بود که در رقابت بین‌المللی از طریق یک مناقصه، ماشین‌سازی اراک برنده آن شد. ماشین سازی اراک، این سفارش صادراتی به کشور اردن را مطابق با مشخصات فنی و گواهی مشاور عالی آن کشور یعنی شرکت «چوپترویل» تولید و کیفیت این مخازن به تأیید شرکت بین‌المللی «توف رایلند» رسید. یادآور می شود، آقای «ذئبی» مدیرعامل پالایشگاه مربوطه در کشور اردن، موجبات رضایتمندی خود را از انجام دقیق این پروژه کتباً به ماشین‌سازی اراک اعلام نمود. قابل ذکر است هرکدام از این مخازن دارای ظرفیت 12هزار گالن گاز مایع بودند.

مخازن حمل سیار ساخت ماشین سازی اراک
مخازن ۹۸۰۰گالنی LPG صادراتی به کشور پاکستان

این مخازن نیز با برنده شدن ماشین‌سازی اراک در یک مناقصه بین‌المللی به سفارش کمپانی «فاندیشن کیس» (Foundation Case Co.) پاکستان تولید و به آن کشور صادر کرد. گنجایش هر یک از این مخازن سیار، ۹۸۰۰گالن گاز مایع بود.

پیمایش به بالا