پروژه های شاخص انجام شده گروه پل و سازه های فلزی

طراحی، ساخت و نصب پل قوسی سد گلورد مازندران به روش EPC
پل گلورد با طول ۲۸۱متر و عرض ۱۲ متر و ارتفاع ۱۰۰متر از کف رودخانه به عنوان طولانی ترین پل فلزی زیرقوسی در شمال کشور شناخته می شود. این سازه ۲۲۰۰ تنی با استفاده از روش های نوین مهندسی و تجهیزات پیشرفته توسط ماشین سازی اراک طراحی، ساخته و با موفقیت نصب شده است. احداث پل زیر قوسی گلورد بر روی رودخانه نکارود، یکی از دستاوردهای مهندسی کشور است

طراحی ، ساخت و نصب پل بزرگ کارون ٤ به روش EPC
ماشینسازی اراک مجری طرح EPC پل عظیم قوسی کارون ۴ بوده است. این پل که به نماد مهندسی و نوآوری بدل شده، دارای طولی معادل ۳۸۰ متر در عرشه و دهانهای قوسی به طول ۳۰۰ متر با خیز ۷۰ متر است. عرشه ارتوتروپیک این پل با عرض ۱۱.۸ متر و وزنی بالغ بر ۳۸۰۰ تن، بر فراز دریاچه سد کارون ۴ و در مسیر جایگزین محور شهرکرد-ایذه نصب شده است. شاهکار مهندسی ماشینسازی اراک در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد، شایسته دریافت لوح سپاس و تندیس ملی شد و به عنوان طرح برتر فولادی سال ۱۳۹۲ در بخش پل برگزیده گردید. این افتخار، گواهی بر تعهد و توانمندی این مجموعه در اجرای پروژههای ملی است.

طراحی، ساخت و نصب پل های قوسی سد کارون ٣
این پل ها در بالا دست سد کارون ٣ و به منظور برقراری و حفظ ارتباط در جاده خوزستان – شهرکرد پس از آبگیری دریاچه سد و بر روی دره ای به عمق ٢٥٠ متر احداث گردیده اند. پارامتر های اصلی پل اول و دوم طول عرشه: ٣٣٦ متر – ٢١٦ متر عرض عرشه: ١١/٨ متر طول دهانه قوس: ٢٦٤ متر ١٧٧ متر فاصله مرکز تا مرکز مفصل ها: ٢٥٢ متر ٥٩/١٥٨ متر خیز قوس: ٤٢ متر ٤٠ متر وزن عرشه فلزی: ٢٥٠٠ تن ١٥٠٠ تن

طراحی، ساخت و نصب پل کابلی عبور لوله نفت و گاز کارون ۴ به روش EPC
ماشینسازی اراک، در عرصه ساخت پلهای پیشرفته، پل ترکه ای با دهانه ۳۸۰ متری و عرشه ارتوتروپیک را با موفقیت به سرانجام رسانده است. این پروژه عظیم که با عرض عرشه ۲۰.۹ متر و وزن ۱۹۰۰ تن برای بخش عرشه و پایلونها، پیچیدگیهای فنی قابل توجهی را شامل میشد، با تکیه بر تخصص و توانمندیهای مهندسی این مجموعه، مطابق با بالاترین استانداردهای کیفی و فنی ساخته شده است.

مهندسی، تامین مواد، ساخت ,اجرا و نصب پل ۴۲۰متری شهر بوکان
این پل از نوع تیر مرکب با طول ۴۲ متر، عرض ۱۷ متر و وزن ۱۰۵۰ تن، طراحی، ساخت و نصب شده است. این سازه با رعایت دقیق مشخصات فنی و استانداردهای کیفی، جهت تحمل بار و ارائه عملکرد بهینه در طول عمر مفید خود، ساخته شده است. .

پل های شهید جهان آراء خرمشهر
ماشینسازی اراک، افتخار ساخت و نصب پلهای دوگانه شهید جهانآرا در شهرستان خرمشهر بر روی رودخانه کارون را بر عهده داشته است. این مجموعه، که متشکل از سازههای قوسی و تیر مرکب است، با طول کلی ۳۸۴ متر (شامل قوس ۱۴۴ متری با شعاع ۱۲۰ متر) و عرض ۱۵ متر، وزنی معادل ۱۵۳۵ تن را در بر میگیرد. این پروژه نه تنها نمادی از توانمندی ماشینسازی اراک در اجرای سازههای پیچیده و استراتژیک، بلکه جلوهای درخشان از همافزایی مهندسی و معماری شهرسازی است که به بهبود زیرساختها و ارتقاء سیمای شهری خرمشهر کمک شایانی کرده است.

پل شوشتر بر روی رودخانه شطیط
این پل نمونه بارزی از مهندسی سازه با ترکیبی از طرحهای قوسی و تیر مرکب به شمار میرود. طول کلی این پل به ۶۸۲ متر میرسد که شامل یازده دهانه ۳۰ متری تیر مرکب، دو دهانه قوسی ۷۶ متری و دو دهانه قوسی ۱۰۰ متری است. عرض این پل ۱۶ متر بوده و دو پیادهروی ۲ متری در طرفین آن، در کنار عرض ۱۲ متری مسیر سوارهرو، فضایی کامل و کاربردی را فراهم آورده است. وزن کلی این سازه، ۳۳۵۰ تن با استفاده از مواد ST 52-3 است که نشان از استحکام و دوام بالای آن دارد.

پل دوم پل دختر
پل دوم پل دختر، با تکیه بر اصول مهندسی سازه، به صورت یک پل قوسی طراحی و اجرا شده است. طول کلی این سازه به ۱۲۲ متر میرسد که این امکان را فراهم میآورد تا بر یک دهانه نسبتاً وسیع غلبه کند. عرض پل، معادل ۸.۱۰ متر، برای هدایت جریان ترافیک با استانداردهای لازم در نظر گرفته شده است. وزن کلی پل که حدود ۷۵۰ تن است.

پل شیخ شوشتری
این پل از نوع پلهای زیرقوسی محسوب میشود که طول دهانه اصلی قوس این پل ۸۴ متر است و طول کل پل به ۱۱۸ متر میرسد که این شامل دو دهانه کناری هر کدام به طول ۱۷ متر در ابتدا و انتهای قوس اصلی است. عرض پل ۳.۱۲ متر است که ۸ متر از آن به سوارهرو اختصاص یافته و ۲.۲۵ متر در هر طرف به پیادهروها تعلق دارد. وزن کلی این سازه ۴۵۰ تن است.

پل شهید بختیاری اراک
پل شهید بختیاری اراک، سازهای از نوع قاب صلب پیوسته است که با طولی کلی ۲۵۹ متر، بر فراز شهر اراک خودنمایی میکند. این طول شامل مجموعهای از دهانهها با ابعاد مختلف است که نشاندهنده طراحی پیچیده و مدیریت دهانههای متنوع برای انطباق با شرایط محل است. عرض پل ۲۷.۹ متر است که دو پیادهرو به عرض هر کدام ۱.۵ متر را در بر میگیرد. وزن این سازه ۱۷۶۰ تن است و در ساخت آن از ماده فولادی ST 37-2 استفاده شده است.

پل سلیمانیه کردستان عراق
پل سلیمانیه عراق، با طول ۱۸۰ متر و عرض ۵/۱۲ متر، دارای یک دهانه مرکزی ۹۰ متری و دو دهانه ۴۵ متری است. وزن این سازه ۱۱۷۰ تن بوده و در ساخت آن از فولاد ST 52-3 استفاده شده است. عرشه پل از تیرهای I شکل فلزی تشکیل شده که با مهاربندهای قائم و افقی به هم متصلاند.

پل روگذر قائد عوام (کلیفتون) شهر کراچی پاکستان
پل روگذر قائد عوام (کلیفتون) در کراچی پاکستان، با طول کلی ۶۰۶ متر و عرض ۴.۱۵ متر، سازهای از نوع قاب صلب پیوسته است. حداکثر ارتفاع این پل به ۲۵.۱۷ متر میرسد و وزن آن ۲۳۰۰ تن برآورد شده است. این سازه عظیم، نقشی کلیدی در تسهیل ترافیک شهری کراچی ایفا میکند.

پل رودخانه شیبشا (کشور بنگلادش)
پل رودخانه شیبشا در بنگلادش، از نوع تیر مرکب پیوسته است که با طول کلی ۲۰۲ متر و عرض ۱.۵ متر طراحی شده است. این پل شامل ۵ دهانه ۴۰.۵ متری بوده و وزن آن ۲۱۰ تن میباشد. این پروژه، گواهی بر تعهد و تخصص در صنعت پلسازی در حوزه صادراتی است.

پل میدان آزادی مشهد
این پل با طول کل ۱۶۰ متر که شامل دو دهانه ۴۸ متری و یک دهانه مرکزی ۶۴ متری است، در این کلانشهر مذهبی قرار دارد. عرض این پل ۳/۲۸ متر است که ۲/۱ متر آن به پیادهرو اختصاص یافته و وزن کلی سازه ۱۷۵۰ تن میباشد. در ساخت این پل از فولاد ST 52-3 استفاده شده است؛ به این صورت که عرشه پل در هر باند عبوری از دو تیر با ارتفاع متغیر ۱/۸ تا ۳/۲ متر تشکیل شده که این تیرها در فواصل ۱۰ تا ۱۲ متری، توسط تیرهای عرضی با مقطع I به یکدیگر متصل گشتهاند.

ساخت و اجرای پل تقاطع غیرهمسطح شهدای بجنورد
این پل با طول کلی ۴۴۷ متر که شامل ۲۱۰ متر عرشه فولادی و ۲۳۷ متر رمپ ورودی و خروجی است، در شهرستان بجنورد و در محل تقاطع غیرهمسطح شهدای بجنورد اجرا شده است. عرض این پل که ۱۳۳۰ تن وزن دارد، به ۶/۲۰ متر (با احتساب ۳۰/۱۰ متر عرض ترافیکی) میرسد و به عنوان یک سازه باکسی، نقش حیاتی در تسهیل ترافیک دارد

پل های تندرو و کندرو تقاطع فتح با رودخانه کن
پلهای تقاطع فتح با رودخانه کن تهران شامل دو سازه مجزا برای مسیرهای تندرو و کندرو هستند. پل تندرو با طول ۶۵ متر (دهانههای ۱۵+۵۰ متر) و عرض ۴.۲۵ متر، و پل کندرو با طول ۵۰ متر و عرض ۲.۱۵ متر، هر دو از نوع تیر مرکب با مقطع متغیر طراحی شدهاند. وزن کلی این دو پل ۱۰۰۰ تن است.

پل روگذر نواب (تهران)
پل روگذر نواب در تهران، با طول کلی ۷۸۰ متر و دو لاین فرعی به طول ۳۰۰ متر، یک شاهکار مهندسی از نوع تیر مرکب با قوس افقی است. عرض این پل ۴۲ متر بوده و وزن سازه به ۳۳۰۰ تن میرسد. این پل با طراحی منحصربهفرد و کاربری گسترده، نقشی حیاتی در تسهیل ترافیک شهری تهران ایفا میکند.

پل روگذر نیاوران (تهران)
پل روگذر نیاوران، که در تقاطع بزرگراههای نیاوران و رسالت در تهران واقع شده است، سازهای جعبهای (باکسی) با دو شاهتیر اصلی و قوس افقی است. این پل با طول ۳۶۰ متر و عرض ۵/۱۱ متر (شامل ۸ متر سوارهرو)، وزنی معادل ۱۰۰۰ تن دارد و به عنوان یک نقطه اتصال کلیدی، جریان ترافیک را در این منطقه مهم پایتخت بهبود میبخشد.

پل روگذر شهید همت (تهران)
پل روگذر شهید همت، واقع در اتوبان همت تهران، بین پلهای فجر و آفریقا، یک سازه قاب صلب با مقطع قوطی مرکب است که در دو راستای افقی و قائم قوسدار میباشد. این پل با طول ۱۳۰ متر و عرض ۲۲ متر، وزنی بالغ بر ۸۰۰ تن دارد و نمادی از پیشرفتهای معماری و مهندسی در پایتخت است.

طراحی ، ساخت و نصب پل فرهنگیان همدان
پل فرهنگیان همدان، سازهای از نوع تیر مرکب است که با طول کلی ۲۰۳ متر و شامل ۵ دهانه بین ۳۸ تا ۴۵ متری، در عرض ۴۱ متر اجرا شده است. وزن این سازه عظیم ۲۱۵۰ تن بوده و در ساخت آن از ماده فولادی ST52-3 استفاده شده است. این پروژه در محل تقاطع غیرهمسطح فرهنگیان همدان احداث شده است.

طراحی، ساخت و اجرای پل تقاطع غیرهمسطح تختی به روش EPC (همدان)
این پروژه که بصورت EPC به اجرا درآمده، شامل یک پل باکسی به طول کلی ۲۶۵ متر است. این طول شامل ۱۴۰ متر عرشه فولادی (شامل دو بخش ۳۰.۲ متر و ۴۰.۲ متر) و ۲۱۵ متر رمپ ورودی و خروجی میشود تا ترافیک را در محل تلاقی بلوار مدنی و بلوار مفتح با خیابان تختی به شکلی روان هدایت کند. عرض ۱۷ متری این پل و وزن ۵۱۰ تنی آن، نشان از استحکام و کارایی این سازه در تسهیل عبور و مرور شهری دارد.

طراحی، ساخت و اجرای پل تقاطع غیرهمسطح خواجه رشید به روش EPC (همدان)
این پل یک سازه باکسی با طول کلی ۹۱ متر است که طول آن شامل یک دهانه مرکزی ۵۰ متری و دو دهانه کناری ۲۰.۵ متری میشود که جلوهای منحصر به فرد به آن بخشیده است. عرض ۶۰.۹ متری و وزن ۳۷۰ تنی این پل، نشان از عظمت و استحکام آن دارد و یادگاری ارزشمند از توانمندی مهندسی در این منطقه است.

طراحی، ساخت و نصب پل فلزی سوم بابلسر
این پل بصورت باکسی با طول کلی ۹۱ متر است. این طول شامل یک دهانه مرکزی ۵۰ متری و دو دهانه کناری ۲۰.۵ متری میشود که جلوهای منحصر به فرد به آن بخشیده است. عرض ۶۰.۹ متری و وزن ۳۷۰ تنی این پل، نشان از عظمت و استحکام آن دارد و یادگاری ارزشمند از توانمندی مهندسی در این منطقه است.

طراحی ، ساخت و نصب پل خط لوله انتقال آب زابل
این پل با طول ۸۶ متر و عرض ۶ متر، مجموعاً ۳۱۰ تن وزن دارد و به گونهای طراحی شده که سه خط لوله آب با قطر یک متر را به سلامت از خود عبور دهد. این سازه، شاهرگ حیاتی است که آب را به سرزمینهای تشنه زابل میرساند و نمادی از تلاش برای آبادانی و توسعه در این منطقه است.

پل های راه آهن بافق بندر عباس
در مسیر حیاتی راهآهن بافق به بندرعباس، سازههای مهندسی چشمنوازی خودنمایی میکنند: پلهای خرپایی فضایی با مقطع ذوزنقه ای. این پلها که مجموع طول آنها به ۸۰۰ متر میرسد (شامل دو دهانه ۴۴۰ و ۳۶۰ متری)، با عرض ۹ متر، امکان عبور همزمان دو قطار را فراهم میآورند. ارتفاع خیرهکننده ۴۵ متر از بستر رودخانه و وزن ۴۰۰۰ تنی این سازهها، گواهی بر عظمت و دقت مهندسی به کار رفته در ساخت آنهاست. این پلها، شریانهای حیاتی هستند که قلب اقتصادی کشور را به بنادر جنوبی پیوند میزنند.
پروژه های شاخص انجام شد در حوزه سازه های فلزی سنگین
- ساخت و نصب آشیانه هواپیمایی ٧٤٧ فرودگاه مهرآباد تهران به وزن ١١٠٠٠ تن
- نصب و راه اندازی فولاد آلیاژی یزد به وزن ٧٥٠٠ تن
- ساخت و نصب اسکلت فلزی پارس جنوبی فاز ١ به وزن ٥٠٠ تن
- ساخت و نصب اسکلت فلزی آلومینیوم (طرح و توسعه ایرالکو) به وزن ١٥٠٠ تن
- ساخت و نصب اسکلت فلزی پالایشگاه گاز ایلام به وزن ١٥٠٠ تن
- ساخت و نصب اسکلت فلزی سالنهای تولیدی مجتمع کشتی سازی صنایع فرا ساحل به وزن ١٠٠٠٠ تن
- ساخت و نصب سازه فلزی سقف سالن سه قلوی نمایشگاه شهر آفتاب تهران
- ساخت و نصب قطعات فلزی برج دروس در تهران به وزن ٢١٠٠ تن
- ساخت و نصب قطعات فلزی پارکینگ شهرداری در تهران به وزن ١٣٠٠ تن
- اسکلت فلزی فولاد آلیاژی یزد
- اسکلت فلزی آلومینیوم اراک
- اسکلت فلزی آلومینیوم المهدی
- ساخت و نصب هشت دستگاه مکنده غلات اسکله چابهار
- ساخت و نصب دودکش نیروگاه شهید رجایی قزوین
ساخت و نصب سازه فلزی سقف سالن سه قلوی نمایشگاه شهر آفتاب تهران
نوع پروژه : سازه فلزی
وزن کلی : ٢٧٠٠ تن (تیرهای اصلی) + ۱۳۰۰ تن (پرلین)
محل اجرا : تهران
سازه فلزی سقف شامل سه دهانه قوس (٤/٥٠+٦/٧٥+٤/٥٠) متر است که ارتفاع قوس دهانه ٦/٧٥ متری،٤٥/٢١متر و ارتفاع قوس دهانه های٤/٥٠ متری، ١٣ متر می باشد. سقف بر روی دیوارهای بتنی به ارتفاع ٤/٨ متر قرار گرفته است. فرم سقف سازه از نوع لانه کبوتری (Lamella) می باشد که تا کنون در خاورمیانه مشابه آن اجرا نشده است.
تیر های سقف توسط پرلین هایی با مقطع کلاه فرنگی به ارتفاع ١٨ سانتی متر و ورق با ضخامت ٣ میلی متر از جنس ST52-3 که به روش خمکاری سرد تولید شده، پوشیده شده است. طول بلند(٤/٨ متر) و قرار داشتن آنها در نما چالش اصلی تولید و نصب پرلین ها می باشد. دهانه وسیع سالن ها بدون حضور ستون های میانی یکی از مهم ترین ویژگی های معماری بوده و این فرم سازه را می توان در ایستگاه های راه آهن، مترو، فرودگاه و سالن های ورزشی و دیگر موارد مشابه استفاده نمود.
سازه سقف سالن هاي سه قلوي نمايشگاه شهر آفتاب تهران در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد بعنوان طرح برتر فولادي سال ١٣٩٢ کشور، دربخش غيرساختماني، انتخاب و شرکت ماشين سازي اراک بعنوان پيمانکار ساخت ونصب سازه مذکور موفق به دريافت لوح سپاس وتنديس گرديد.

ساخت و نصب آشیانه هواپیمایی ٧٤٧ فرودگاه مهرآباد تهران
آشیانه هواپیمای بوئینگ ۷۴۷. با برخورداری از بزرگترین اسکلت فلزی در گستره ایران، فضایی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع را در بر گرفته و دهانهای خیرهکننده به پهنای ۱۵۴ متر دارد.
طراحی، ساخت و نصب این اسکلت فلزی چندمنظوره، که گنجایش چهار فروند هواپیمای غولپیکر بوئینگ ۷۴۷ را دارد، پروژهای پیچیده و در عین حال تحسینبرانگیز است. وزن کلی سازه که بالغ بر ۱۰۱۴ تن است، تنها بخشی از توانمندیهای مهندسی به کار رفته در آن را نمایان میسازد. نقطه اوج این دستاورد مهندسی، در استقرار و نصب چهار خرپای عظیمالجثه آن است؛ هر یک از این خرپاها، با وزنی معادل ۷۱۰ تن و دهانهای به طول ۱۵۶ متر، به صورت یکپارچه و در ارتفاع ۳۶ متری از سطح زمین، با دقتی مثالزدنی در جای خود قرار گرفتهاند. این عملیات نصب که در نوع خود بیسابقه بوده، اوج مهارت، دانش فنی و هماهنگی تیمهای مهندسی و اجرایی ماشین سازی اراک را به تصویر میکشد و آشیانه ۷۴۷ مهرآباد را به یکی از درخشانترین پروژههای مهندسی سازه در کشور تبدیل کرده است.


هشت دستگاه مکنده غلات بندر شهید بهشتی چابهار
پروژه ساخت و نصب هشت دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن در ساعت با همکاری شرکت نایرو آلمان که رای اولین بار در کشور انجام شده است. این تیپ مکنده ها قبلا در کشور های اروپایی ساخته و به ایران ارسال می شده است که برای اولین بار در کشور توسط ماشین سازی اراک ساخته و با موفقیت نصب گردید .

دودکش نیروگاه شهید رجایی قزوین
ساخت و نصب دودکش نیروگاه شهید رجایی قزوین با ٢٢٠ متر ارتفاع و ٤٠٠٠ تن وزن که به عنوان مرتفع ترین برج فلزی برای اولین بار در ایران ساخته شده است.